Alfabetização financeira no contexto familiar: uma análise sob a ótica de clusters de pesquisas<p>Financial literacy in the family context: an analysis from the perspective of research clusters
Keywords:
Alfabetização Financeira familiar. Cluster. CitNetExplorer,Abstract
A presença da Alfabetização Financeira se faz relevante no planejamento e na gestão das finanças das famílias. Nesse sentido, o objetivo desse estudo é analisar, sob a ótica de Clusters de pesquisa, o perfil das publicações pertencentes a Alfabetização Financeira no âmbito familiar, no período de 2010 a 2020. Esta pesquisa é descritiva e quantitativa e a base de dados utilizada foi a Web of Science. Foram mapeados 2.737 materiais científicos, que após o refinamento restou 62 artigos, objeto da análise deste estudo. O software utilizado foi o CitNetExplore. Os achados demonstram que Annamaria Lusardi, Jeanne Hogart e Daniel Fernandes se destacaram como principais autores e foram responsáveis pelo desmembramento da rede de publicações em três clusters. Levando-se em conta as duas dimensões da Alfabetização Financeira – conhecimento financeiro pessoal/educação financeira e aplicação destes na gestão das finanças pessoais – denota-se que as temáticas se encontram em estágio incipiente e sinalizam oportunidades de pesquisa.References
Amagir, A, Groot, W., Van den Brink, H. M., & Wilschut, A. (2018). A review of financial-literacy education programs for children and adolescentes. Citizenship, Social and Economics Education, 17 (1), 56 - 80.
Atkinson, A., & Messy, F. (2012). Measuring financial literacy: results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study [Working Paper n. 15]. OECD Publishing.
Barbedo, C. H. S., & Camilo-da-Silva, E. (2008). Finanças comportamentais: pessoas inteligentes também perdem dinheiro na Bolsa de Valores. Rio de Janeiro: Atlas.
Bernheim, D. (1995). Do households appreciate their financial vulnerabilities? An analysis of actions, perceptions, and public policy. Tax Policy and Economic Growth, 3, 11-13.
Bernstein, P. L. (2008). A história do mercado de capitais: o impacto da ciência e da tecnologia nos investimentos. Rio de Janeiro: Elsevier.
Borges, B. R., & Botelho, D. R. (2020). Uma década de pesquisa em Alfabetização e Educação Financeiras: um estudo bibliométrico. Anais do 17º Congresso USP de Iniciação Cientifica em contabilidade, São Paulo, Brasil.
Christelis, D., Jappelli, T. & Padula, M. (2010). Cognitive abilities and portfolio choice. European Economic Review, 54 (1), 18 – 38.
Clark, R.L., Morrill, M.S., Allen, S.G. (2012). The role of financial literacy in determining retirement plans. Econ. Inq. 50 (4), 851 – 866.
Colepicolo, E. (2014). Buscando informação científica de qualidade para pesquisa em Psicologia. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 5 (2), 133 - 142.
Dal Magro, C. B., Gorla, M. C., Silva, T. P., & Hein, N. (2018). O efeito da família no comportamento financeiro de adolescentes em escolas públicas. Revista De Contabilidade e Organizações, 12, 142534.
Nascimento, J. C. H. B.; Macedo, M. A. S. M., Siqueira, J. R. M., & Bernardes, J. R. (2016). Alfabetização financeira: um estudo por meio da aplicação da teoria de resposta ao item. Administração: Ensino e Pesquisa, 17 (1), 147.
Duca, J.V. & Kumar, A., (2014). Financial literacy and mortgage equity withdrawals. J. Urban Econ. 80, 62–75.
Fernandes, C. M. G., Frare, A. B., Horz, V., & Quintana, A. C. (2019). Blockchain: Publicações, Disrupção Tecnológica e Perspectivas para a Ciência Contábil. Revista de Contabilidade do Mestrado em Ciências Contábeis da UERJ, 24(3), 62-77.
Fernandes, D., Lynch Jr, J. G., & Netemeyer, R. G. (2014). Financial literacy, financial education, and downstream financial behaviors. Management Science, 60 (8), 1861-1883.
Ferreira, J. C. S.; Oliveira, K. S.; & Czarneski, F. R. C. (2020). Manual em português CitNetExplorer. DOI - 10.13140/RG.2.2.18443.52009.
Frare, A. B., Martins, A. S. R., Fernandes, C. M. G., Horz, V., & Quintana, A. C. (2021). Internet das Coisas Aplicada aos Negócios: Análise das Publicações Utilizando o Bibliometrix. Revista FSA (Centro Universitário Santo Agostinho), 18(7), 55-76.
Goyal, K., & Kumar, S. (2021). Financial literacy: A systematic review and bibliometric analysis. International Journal of Consumer Studies, 45 (1), 80-105.
Hanson, T. A.; Olson, P. M. (2018). Financial literacy and family communication patterns. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 19, 64 -71.
Hogarth, J. M., Hilgert, M. A., & Beverly, S. G. (2003). Household financial management: The connection between knowledge and behavior. Fed. Res. Bull., 89, 309. DOI: http://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2020.003.0003
Hung, A. A., Parker, A. M., & Yoong, J. (2009). Defining and measuring financial literacy [Working Paper n. 708]. Social Science Research Network, Santa Monica.
Huston, S. J. (2010). Measuring financial literacy. The Journal of Consumer Affairs, 44 (2), 296 - 316.
Jappelli, T., & Padula, M. (2013). Investment in financial literacy and saving decisions. Journal of Banking & Finance, 37 (8), 2779-2792.
Koonce, J.C., Mimura, Y., Mauldin, T.A., Rupured, A.M., Jordan, J., (2008). Financial information: Is it related to saving and investing knowledge and financial behavior of teenagers? J. Financ. Couns. Plan. 19 (2), 19–28.
Lizote, S. A., & Verdinelli, M. A. (2014). Educação financeira: um estudo das associações entre o conhecimento sobre finanças pessoais e as características dos estudantes universitários do curso de Ciências Contábeis. Anais do 14ª Congresso USP de Controladoria e Contabilidade, 21-23.
Lopes, S., Costa, M. T., Fernandez-Llimós, F., Amante, M. J. & Lopes, P. F. (2012). A Bibliometria e a Avaliação da Produção Científica: indicadores e ferramentas. Actas do Congresso Nacional de Bibliotecários, Arquivistas e Documentalista, n. 11.
Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2007). Baby Boomer retirement security: The roles of planning, financial literacy, and housing wealth. Journal of Monetary Economics, 54 (1), 205-224.
Martins, G. A.; & Theóphilo, C. R. (2009). Metodologia da Investigação Científica para Ciências Sociais Aplicadas. São Paulo: Atlas.
Medeiros, N. C. L. & Medeiros, F. S. B. (2017). A Educação Financeira e as Finanças Pessoais sob a ótica da Bibliometria: uma análise em eventos da Administração no Brasil realizados no triênio 2012-2014. Revista Cesumar, 22 (2), 339-362.
Mette, F. M. B. & Matos, C. A. de. (2015) Uma análise bibliométrica dos estudos em educação financeira no Brasil e no mundo. Revista Interdisciplinar de Marketing, Maringá, 5 (1), 46-63.
Michel, M. H. (2009). Metodologia e pesquisa científica em ciências sociais: um guia prático para acompanhamento da disciplina e elaboração de trabalhos monográfi-cos. 2. ed. São Paulo: Atlas.
OECD (2013). Advancing National Strategies for Financial Education: A Joint Publication by Russia’s G20 Presidency and the OECD. Recuperado em 20 ago. 2019 de <https://www.oecd.org/finance/financialeducation/participation. Journal of Financial Economics. DOI: 10.1016/j.jfineco.2011.03.006.
Potrich, A. C. G.; Vieira, K. M.; Kirch, G. (2016). Você é alfabetizado financeiramente? Descubra no termômetro de alfabetização financeira. Revista Base (Administração e Contabilidade) da UNISINOS, 13 (2), 153-170.
Potrich, A.C. G., Vieira, K. M. & Kirch, G. (2015). Determinantes da Alfabetização Financeira: Análise da Influência de Variáveis Socioeconômicas e Demográficas. Revista Contabilidade & Finanças, 26 (69), 362 - 377.
Ribeiro, S. P.; Rizzo, M. R. & Scarausi, V. G. S. (2020). Educação financeira sob a ótica da análise bibliométrica embasada no portal SPELL. Revista Brasileira de Administração Científica, 11 (3), 34 - 44.
Santini, F.D.O., Ladeira, W.J., Mette, F.M.B. & Ponchio, M.C. (2019). The antecedents and consequences of financial literacy: a meta-analysis. International Journal of Bank Marketing, 37 (6), 1462 – 1479.
Savoia, J. R. F.; Saito, A. T.; Santana, F. A. (2007). Paradigmas da educação financeira no Brasil. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, 41 (6), 1121 - 41.
Shim, S., Barber, B. L., Card, N. A., Xiao, J. J., & Serido, J. (2010). Financial socialization of first-year college students: the roles of parents, work, and education. Journal of Youth and Adolescence, 39 (12), 1457-1470.
Shim, S., Xiao, J.J., Barber, B.L., Lyons, A.C. (2009). Pathways to life success: A conceptual model of financial well-being for young adults. J. Appl. Dev. Psychol. 30 (6), 708 – 723.
Silva, P. A., Bilac, D. B. N., Cunha, C. A. & Barbosa, S. M. (2017) Contribuição da Contabilidade para as Finanças Pessoais. Revista Humanidades e Inovação. 4 (5), 352-363.
Silva, P., Santos, J. B., & Pereira, G. P. (2018). Estudo Bibliometrico sobre Finanças Comportamentais no Brasil de 2007 a 2017. In 5th Brazilian Behavioral Economics and Finance Meeting, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo.
Van Eck, N. J.; Waltman, L. (2014). CitNetExplorer: a new software tool for analyzing and visualizing citation networks. Journal of Informetrics. 8 (4), 802 – 823.
Van Rooij, M., Lusardi, A., & Alessie, R. (2011). Financial literacy and stock Market participation. Journal of Financial Economics, 101 (2), 449 - 472.
Vieira, T. R.; & Pereira, A. N. (2009). Finanças comportamentais no Brasil: um estudo bibliométrico 2001-2007. Revista de Gestão USP, 16 (4), 45-59.
Webley, P., & Nyhus, E. K. (2006). Parents’ influence on children’s future orientation and saving. Journal of Economic Psychology, 27 (1), 140 - 164.
Xiao, J.J., Sherido, J., Shim, S., (2012). Financial education, financial knowledge, and risky credit card behavior of college students. In: Lamdin, D.J. (Ed.), Consumer Knowledge and Financial Decision. Springer, New York, NY, 113 – 128.
Zhu, A.Y.F. (2018). Parental Socialization and Financial Capability Among Chinese Adolescents in Hong Kong. Journal of Family and Economic Issues, 39 (4), 566 – 576.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Definitions. The following terms shall be used as Agreement for this submission.
Notice: As part of the process for submission, the authors are obliged to verify the submission conformity in relation to all items listed in this requirement. The submissions which are not in accordance with the rules will be sending back to the authors.
1. It is stated that are the exclusive owners and holders of copyrights and content submitted to be published and in this sense agree with free of rights which get the first edition to the publisher and publication to the publishing house of Universidade Estadual do Centro-Oeste – Publishing UNICENTRO, by means of Capital Científico Journal with the work licensed at the same time under Creative Commons Attribution License, allowing the content sharing with the recognition of the authorship and initial publication of this Journal.
In this way, the author (authors) authorizes (they authorize) that Publishing UNICENTRO, through the Capital Científico Journal (Electronic-On Line or Printed) the publication of this content by printed and electronic, also for communication to the public, including the public exhibition, reproduction by any process, distribution, and others systems of display or exposure to public, by any ways, medias and supports.
2. It is declared that the responsibility by the originality of the work, and it is declared that its content was not published partially or in parts by a second journal, as well is not being considered for publication in another journal or publisher in any form of media. The authors are responsible by the information accuracy as well the data contained in the submitted content.
3. It is declared that in the text process of writing it was observed with accuracy the rules referred to citations and references to research sources used, according to the Brazilian law 9.610/ 1988 (law of Author’s rights) as well as it was observed the dispositions contained in the Committee and Ethic reference to the object researched.
4. It is declared that the authors rights was acquired reserved to the indirect owners when in the in the work there are remissions, translations, collections, inserted photos and images, which the property is not owned by the authors, as well as, authorizations with the direct owners or titular from registered, names of organizations or companies that are mentioned.
5. It is declared and that authors are obliged to indemnify UNICENTRO or its publishers, in the case of suffering any material or moral injury in consequence of the law or extra law acts promoted by third ones in reason of its publication departing from the published work.