Teoria da Autodeterminação: um estudo da Motivação dos estudantes do curso de Ciências Contábeis em relação ao hábito de Leitura<p>Theory of Self-Determination: a study of Accounting Students' Motivation in relation to the reading habit
Keywords:
Motivação, Ciências Contábeis, Teoria da Autodeterminação, Leitura, Discentes.Abstract
Esta pesquisa teve como objetivo investigar a motivação de estudantes de Ciências Contábeis em relação ao hábito de leitura de textos curriculares e extracurriculares, sob a luz da Teoria da Autodeterminação, a qual indica seis tipos de motivação. Esta pesquisa é descritiva, quantitativa e quanto aos procedimentos survey, realizada por meio da aplicação de um questionário eletrônico, com a escala de motivação para Escala de Motivação em Leitura (EML). A amostra da pesquisa foi composta por 163 discentes matriculados nos Cursos de Ciências Contábeis de instituições de ensino brasileiras. Os resultados da pesquisa indicam que os estudantes analisados possuem motivação extrínseca por regulação integrada para realizarem leituras. Foi possível constatar, também, que as mulheres, os mais jovens e os que têm mais tempo na graduação em relação aos iniciantes apresentaram motivação identificada. Esses resultados mostram a necessidade de fomentar o hábito de leitura dos estudantes, pois esse déficit vai refletir futuramente na vida profissional dos discentes.
References
BRUCE, P.; BRUCE, A. Estatística prática para cientistas de dados: 50 conceitos iniciais. Rio de Janeiro: Alta Books, 2019.
BIZZARRIA, F. P. A.; CARNEIRO, T. C. J.; SILVA, M. A.; TASSIGNY, M. M. Escala de Motivação Acadêmica: Validade no contexto da educação a distância em curso de administração pública. Revista Capital Científico. Guarapuava, v.14, n.4, p. 75-91, 2016.
BZUNECK, J. A.; OLIVEIRA, M. F. C.; CARVALHO, R. F.; RUFINI, S. E.; OLIVEIRA, K. L. Estrutura fatorial de uma escala de motivação de adolescentes para leitura. Avaliação Psicológica, Londrina, v. 14, n. 3, p. 375-383, 2015.
CARMO, C. R. S. Motivação discente no curso de bacharel em ciências contábeis: um estudo comparativo entre alunos da modalidade presencial e alunos da modalidade a distância. Contexto, Porto Alegre, v. 14, n. 26, p. 7-18, 2014.
CARMO, B. M.B.; ALBANEZ, T. Relação entre motivação dos alunos de práticas pedagógicas empreendidas na FEA-USP. Revista Universo Contábil, Blumenau, v. 12, n. 2, p. 96-116, abr./jun., 2016.
COLARES, A, C. V.; CASTRO, M. C. C. S. BARBOSA, J. E.; CUNHA, J. V. A. Motivação docente na pós-graduação stricto sensu uma análise a partir da teoria da autodeterminação. Revista Contabilidade & Finanças, São Paulo, v. 30, n. 81, p. 381-395, set./dez., 2019.
DECI, E. I.; RYAN, R. M. The “wthat” and “why” of goal pursuits: human needs and the self-determination of be havior. Psychological Inqyuiry, v.11, n. 4, p. 227-268, 2000.
DECI, E. I.; RYAN, R. M. Self-determination theory: a macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology, v. 49, n. 3, p. 182-185, 2008.
DURSO, S. O.; CUNHA, J. V. A.; NEVES, P. A.; TEIXEIRA, J. D. V. Fatores Motivacionais para o Mestrado Acadêmico: uma Comparação entre Alunos de Ciências Contábeis e Ciências Econômicas à luz da Teoria da Autodeterminação. Revista Contabilidade & Finanças - USP, São Paulo, v. 27, n. 71, p. 243-258, maio/jun./jul./ago. 2016.
FÁVERO, L. P.; BELFIORE, P. Manual de Análise de Dados. Rio de Janeiro: Elsevier, 2017.
FIELD, A. Descobrindo a estatística usando o SPSS. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FERNANDES, V. D. C.; MIRANDA, G. M. Habilidade de leitura e desempenho acadêmico: um levantamento com alunos do curso de ciências contábeis. In: Encontro de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade, 6, Porto Alegre, 2018. Anais [...]. ANPAD: Porto Alegre, 2018.
GAGNÉ, M.; DECI E. Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, Malden, n. 26, p. 331-362, 2005.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisas. 6 ed. São Paulo: Altas, 2017.
GOMES, M. A. M.; BORUCHOVITCH, E. Escala de motivação para leitura para estudantes do ensino fundamental: construção e validação. Psicologia: Reflexão e Crítica. Porto Alegre, v. 28, n.1, p. 68-76, 2015.
GUIMARÃES, S. É, R. BORUCHOVITCH, E.; O estilo motivacional do professor e a motivação dos estudantes: uma perspectiva da Teoria da Autodeterminação. Revista Psicologia: Reflexão e Crítica. Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 143-15, 2004.
LAW, Y. K.; The role of teachers’ cognitive support in motivating Young Hong Kong chinese children to read and enhancing reading comprehension. Teaching and Teacher E ducation, v. 27, n. 1, p. 73-84, 2011.
LEAL, E. A.; MIRANDA, G. J.; CARMO, C. R. S. Teoria da Autodeterminação: uma análise da motivação dos estudantes do curso de ciências contábeis. Revista Contabilidade & Finanças. São Paulo, v. 24, n. 62, p. 162-173, maio/ago., 2013.
LEGAULT, L. Self-determination theory. In: Hill, V. Z.; Shackelford, T. K. Encyclopedia of Personality and Individual Differences, p. 1-9, jun., 2017.
LOPES, L. M. S.; PINHEIRO, F. M. G.; SILVA, A. C. R.; ABREU, E. S. Aspectos da motivação intrínseca e extrínseca: uma análise com discentes de ciências contábeis da Bahia na perspectiva da teoria da autodeterminação. Revista Gestão, Finanças e Contabilidade. Salvador, v. 5, n. 1, p. 21-39, 2015.
MARTINS, G. A.; THEÓPHILO, C. R. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. São Paulo: 3 ed., Atlas, 2016.
MEC – MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior Cadastro E-MEC. 2020. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/. Acesso em: 16 jul 2020.
NASU, V. H. A importância da leitura extracurricular na educação superior: reflexos no desempenho acadêmico e no tempo de estudo de estudantes de ciências contábeis. Advances in Scientific and Applied Accounting. São Paulo, v.11, n.3, p. 484-501, set./dez., 2018.
OLIVEIRA, A. G.; SILVEIRA, D. A importância da leitura na vida acadêmica e cotidiana. Revista Infarma. Brasília, v. 26, n. 2, p.81, 2014.
PAJARES, F.; SCHUNK, D. H. Self-beliefs and school success: Self-efficacy and selfconcept in academic settings. Ablex Publishing. London, 2001.
SCHNELL, M. Influência dos fatores motivacionais no desempenho de estudantes do curso de Ciências Contábeis: um estudo multicaso sob a perspectiva da teoria da autodeterminação. 2017. 127 f. Dissertação (Mestrado em Contabilidade). Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2017.
SOBRAL D.T. Motivação do aprendiz de medicina: uso da escala de motivação acadêmica. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 19, n.1, p. 25-31, jan./abr., 2003.
RYAN, R. M.; DECI, E. L. Intrinsic and extrinsic motivations: Classic de definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology. Washington, v. 25, n.1, p. 54-67, 2000.
SILVA, M. A.; WENDT, G.W; ARGIMON, I. I. L. A Teoria da Autodeterminação e as influências socioculturais sobre a identidade. Psicologia em Revista. Belo Horizonte, v.16, n. 2, p.351-369, ago., 2010.
VALLERAND, R.J.; PELLETIER, L.G.; BLAIS, M.R.; BRIÉRE, N.M.; SENÉCAL, C.; VALLIÉRES, E.F. The Academic Motivation Scale: a measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, v. 52, n. 4, p. 1003-1017,1992.
WERLANG, J. D.; BIANCHI, M.; VENDRUSCOLO, M. I. Estudo dos fatores extrínsecos e intrínsecos que motivam os discentes na escolha e na permanência no curso de ciências contábeis da universidade federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Congresso UFSC de Controladoria e Finanças, 6, 2015. Florianópolis. Anais [...]. UFSC: Florianópolis, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Definitions. The following terms shall be used as Agreement for this submission.
Notice: As part of the process for submission, the authors are obliged to verify the submission conformity in relation to all items listed in this requirement. The submissions which are not in accordance with the rules will be sending back to the authors.
1. It is stated that are the exclusive owners and holders of copyrights and content submitted to be published and in this sense agree with free of rights which get the first edition to the publisher and publication to the publishing house of Universidade Estadual do Centro-Oeste – Publishing UNICENTRO, by means of Capital Científico Journal with the work licensed at the same time under Creative Commons Attribution License, allowing the content sharing with the recognition of the authorship and initial publication of this Journal.
In this way, the author (authors) authorizes (they authorize) that Publishing UNICENTRO, through the Capital Científico Journal (Electronic-On Line or Printed) the publication of this content by printed and electronic, also for communication to the public, including the public exhibition, reproduction by any process, distribution, and others systems of display or exposure to public, by any ways, medias and supports.
2. It is declared that the responsibility by the originality of the work, and it is declared that its content was not published partially or in parts by a second journal, as well is not being considered for publication in another journal or publisher in any form of media. The authors are responsible by the information accuracy as well the data contained in the submitted content.
3. It is declared that in the text process of writing it was observed with accuracy the rules referred to citations and references to research sources used, according to the Brazilian law 9.610/ 1988 (law of Author’s rights) as well as it was observed the dispositions contained in the Committee and Ethic reference to the object researched.
4. It is declared that the authors rights was acquired reserved to the indirect owners when in the in the work there are remissions, translations, collections, inserted photos and images, which the property is not owned by the authors, as well as, authorizations with the direct owners or titular from registered, names of organizations or companies that are mentioned.
5. It is declared and that authors are obliged to indemnify UNICENTRO or its publishers, in the case of suffering any material or moral injury in consequence of the law or extra law acts promoted by third ones in reason of its publication departing from the published work.