O impacto do ensino superior na renda dos indivíduos: um estudo de caso comparativo<p>The impact of higher education on individuals' income: a comparative case study
Keywords:
Retornos da Educação, Investimentos, Ensino Superior, Administração.Abstract
Resumo: O Brasil possui 2.608 Instituições de Ensino Superior (IES), entre Universidades, Centros Universitários, Faculdades, Institutos Federais e Centros Federais de Educação Tecnológica, sejam públicos ou privados. Em todas essas IES estavam matriculados 8,6 milhões de alunos em cursos de graduação (INEP, 2020). Todavia, esses números ainda não são suficientes para garantir condições razoáveis ou desejáveis para o desenvolvimento humano e econômico brasileiro. Essa abordagem é relevante, pois a educação demonstra significativa interferência na renda das pessoas. Segundo dados do IBGE (2020), diante da situação de queda da renda dos mais pobres e, portanto, aumento da desigualdade, as mulheres tiveram melhores ganhos. Segundo Neri (2019), isso acontece justamente porque elas representam um grupo relevante da população que melhora a renda por frequentarem por mais tempo os bancos escolares e, principalmente, cursarem o ensino superior. Nesse sentido, Mincer (1975) já defendia que as taxas de crescimento da renda estavam diretamente relacionadas ao nível de instrução dos trabalhadores.
References
BRASIL. Planejando a Próxima Década: Conhecendo as 20 Metas do Plano Nacional de Educação. 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf Acesso em: 01/08/2021.
COOPER, D. R.; SCHINDLER, P. S. Métodos de pesquisa em administração [recurso eletrônico] / tradução: Iuri Duquia Abreu ; revisão técnica: Fátima Cristina Trindade Bacellar. – 10. ed. – Dados eletrônicos. – Porto Alegre : Bookman, 2011.
FREITAS, E. C. Inovação em educação e sua influência nos modelos tradicionais de ensino superior. 2017. Dissertação (mestrado) - Escola de Administração de Empresas de São Paulo. 2017. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace;/handle/10438/18565 Acesso em 25/06/2020.
GADELHA, R. M. A. F. Educação no Brasil: Desafios e Crise Institucional. Revista Pesquisa & Debate. São Paulo. Vol. 28. Número 1 (51). Jul 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/rpe/article/view/33530/23123 Acesso em 12/07/2021.
IBGE. Síntese de Indicadores Sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2020, Coordenação de População e Indicadores Sociais. – Rio de Janeiro: IBGE, 2020. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101760 Acesso em 12/07/2021
INEP. Censo da Educação Superior 2019: notas estatísticas. Brasília, 2020. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Notas_Estatisticas_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf Acesso em 29/11/2020.
IPEA. Índice de Gini. 2004. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/desafios/index.php?option=com_content&view=article&id=2048:catid=28&Itemid=23#:~:text=O%20%C3%8Dndice%20de%20Gini%2C%20criado,pobres%20e%20dos%20mais%20ricos.&text=O%20valor%20zero%20representa%20a,todos%20t%C3%AAm%20a%20mesma%20renda Acesso em: 12/07/2021.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica - 8. ed. - São Paulo: Atlas, 2017.
MINCER, J. População e a força de trabalho no crescimento econômico. Revista Brasileira de Economia. São Paulo, vol. 29, nº 4, 1975. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rbe/article/view/153/6363 Acesso em: 02/08/2021.
NERI, M. A escalada da Desigualdade: qual foi o impacto da crise sobre a distribuição de renda e a pobreza? FGV Social, Rio de Janeiro, Agosto/2019. Disponível em: https://www.cps.fgv.br/cps/bd/docs/A-Escalada-da-Desigualdade-Marcelo-Neri-FGV-Social.pdf Acesso em: 12/07/2021.
PIMENTEL, G. S. R. O Brasil e os Desafios da Educação e dos Educadores na Agenda 2030 da ONU. Nova Paideia - Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa. Brasília/DF, v. 1, n. 3, Núm. Esp. p. 22-33, 2019. Disponível em: http://ojs.novapaideia.org/index.php/RIEP/article/view/35/26 Acesso em: 01/08/2021.
PNUD. Síntese Relatório do Desenvolvimento Humano 2020: A próxima fronteira - O desenvolvimento humano e o Antropoceno. Disponível em: http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr_2020_overview_portuguese.pdf Acesso em: 12/07/2021.
_____. Indicadores Municipais: Atlas Brasil. 2021. Disponível em: http://www.atlasbrasil.org.br/consulta/planilha Acesso em: 12/07/2021.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico – 2. ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SETI. Criação Campus de Pitanga e Laranjeiras do Sul. 2010. Disponível em: https://www.seti.pr.gov.br/Noticia/Novos-campi-serao-criados-em-Laranjeiras-do-Sul-e-Pitanga# Acesso em: 29/07/2021.
_____. Instituições Estaduais de Ensino Superior. 2021. Disponível em: http://www.geoseti.pr.gov.br/geoseti/pages/templates/initial_public.jsf?windowId=9a4 Acesso em: 12/07/2021.
UNESCO. Global Education Monitoring Report Summary 2017/8: accountability in education; meeting our commitments. 2017. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259338 Acesso em: 01/08/2021.
UNICENTRO. Informações Gerais. 2021. Disponível em: https://www3.unicentro.br/ Acesso em: 12/07/2021.
_____. Alunado 2019. 2021. Disponível em: https://www3.unicentro.br/proplan/wp-content/uploads/sites/17/2019/08/alunado-2019-20-08.pdf Acesso em 13/07/2021.
_____. Vestibular. 2021. Disponível em: https://www3.unicentro.br/vestibular/anteriores/ Acesso em: 29/07/2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Definitions. The following terms shall be used as Agreement for this submission.
Notice: As part of the process for submission, the authors are obliged to verify the submission conformity in relation to all items listed in this requirement. The submissions which are not in accordance with the rules will be sending back to the authors.
1. It is stated that are the exclusive owners and holders of copyrights and content submitted to be published and in this sense agree with free of rights which get the first edition to the publisher and publication to the publishing house of Universidade Estadual do Centro-Oeste – Publishing UNICENTRO, by means of Capital Científico Journal with the work licensed at the same time under Creative Commons Attribution License, allowing the content sharing with the recognition of the authorship and initial publication of this Journal.
In this way, the author (authors) authorizes (they authorize) that Publishing UNICENTRO, through the Capital Científico Journal (Electronic-On Line or Printed) the publication of this content by printed and electronic, also for communication to the public, including the public exhibition, reproduction by any process, distribution, and others systems of display or exposure to public, by any ways, medias and supports.
2. It is declared that the responsibility by the originality of the work, and it is declared that its content was not published partially or in parts by a second journal, as well is not being considered for publication in another journal or publisher in any form of media. The authors are responsible by the information accuracy as well the data contained in the submitted content.
3. It is declared that in the text process of writing it was observed with accuracy the rules referred to citations and references to research sources used, according to the Brazilian law 9.610/ 1988 (law of Author’s rights) as well as it was observed the dispositions contained in the Committee and Ethic reference to the object researched.
4. It is declared that the authors rights was acquired reserved to the indirect owners when in the in the work there are remissions, translations, collections, inserted photos and images, which the property is not owned by the authors, as well as, authorizations with the direct owners or titular from registered, names of organizations or companies that are mentioned.
5. It is declared and that authors are obliged to indemnify UNICENTRO or its publishers, in the case of suffering any material or moral injury in consequence of the law or extra law acts promoted by third ones in reason of its publication departing from the published work.