RUF e a qualidade da educação superior: o caso dos cursos de contabilidade no Brasil<p>RUF and the quality of higher education: the case of accounting courses in Brazil
Keywords:
Rankings Universitários. Qualidade da Educação. Ciências Contábeis. RUF. Exame de Suficiência.Abstract
O objetivo do artigo foi investigar a relação entre o Ranking Universitário Folha (RUF) e a qualidade da educação de cursos de graduação da área contábil no Brasil. Cada vez mais utilizados para classificar as Instituições de Ensino Superior (IES), os rankings têm influenciado as políticas educacionais estabelecidas por diversas universidades. Para atingir ao objetivo proposto pela pesquisa, criou-se um banco de dados formado pelos resultados de 2017 do Ranking Universitário Folha (RUF) para os cursos de Ciências Contábeis e pelo índice de aprovação da IES nos Exames de Suficiência de 2017 do Conselho Federal de Contabilidade (CFC). A partir da estimação de regressões lineares múltiplas foi possível constatar que a principal medida do RUF para explicar o índice de aprovação das IES no Exame de Suficiência do CFC foi a nota obtida pelos concluintes da instituição no Enade, uma medida oficial do governo brasileiro para apurar a qualidade da educação superior. Já critérios do RUF como a avaliação realizada pelo mercado e a nota utilizada pelo RUF para a qualidade dos professores das IES apresentou baixa ou nenhuma significância estatística nas estimações realizadas. Os resultados da pesquisa mostram-se úteis para as políticas públicas educacionais brasileiras, na medida em que evidenciam a necessidade de cautela para formas alternativas de avaliação do ensino superior.
References
AFONSO, A. J. A educação superior na economia do conhecimento, a subalternização das ciências humanas e a formação de professores. Avaliação, v. 20, n. 2, p. 269-291, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-40772015000200269&script=sci_abstract&tlng=pt
BARREYRO, G. B. Avaliação da educação superior em escala global: da acreditação aos rankings e os resultados de aprendizagem. Avaliação, v. 23, n. 2, p. 5-22, 2018. https://doi.org/10.1590/S1414-40772018000100002
BARROSO, D. V.; FREITAS, S. C.; OLIVEIRA, J. S. C. Exame do CFC e educação contábil: análise das características das IES e seus índices de aprovação. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, v. 14, n. 1, p. 100-117, 2020. http://dx.doi.org/10.17524/repec.v14i6.2470
BRENNAND, E. G.; BRENNAND, E. G. Inovações tecnológicas e a expansão do ensino superior no Brasil. Revista Lusófona de Educação, v. 21, p. 179-198, 2012. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502012000200010
BUGARIM, M. C. C.; RODRIGUES, L. L.; PINHO, J. C. C.; MACHADO, D. Q. O desempenho dos profissionais de contabilidade no exame de suficiência do CFC: uma análise de conglomerados regionais. Revista de Contabilidade e Organizações, v. 8, n. 22, p. 60-71, 2014. https://doi.org/10.11606/rco.v8i22.61176
CABELLO, A. F.; IMBROSI, D.; FALQUETO, J. M. Z.; FERREIRA, G. V.; ARRUDA, J. A. Rankings universitários internacionais: evidências de vieses geográficas e orçamentárias para instituições brasileiras. Avaliação, v. 24, n. 3, p. 637-657, 2019. https://doi.org/10.1590/s1414-40772019000300005
CALDERÓN, A. I.; FRANÇA, C. M. Rankings acadêmicos do ensino superior: tendências da literatura ibero-americana. Avaliação, v. 23, n. 2, p. 448-466, 2018. https://doi.org/10.1590/s1414-40772018000200010
CALDERÓN, A. I.; POLTRONIERI, H.; BORGES, R. M. Os rankings na educação superior brasileira: políticas de governo ou de Estado? Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas Educacionais, v. 19, n. 73, p. 813-826, 2011. Disponível em: http://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/418
Conselho Federal de Contabilidade – CFC. Resultado oficial do exame de suficiência de 2017. 2018. Disponível em: https://cfc.org.br/registro/exame-de-suficiencia/relatorios-estatisticos-do-exame-de-suficiencia/. Acesso em 22 de jun. de 2020.
CURI, A. Z.; MENEZES-FILHO, N. The relationship between school performance and future wages in Brazil. EconomiA, v. 12, n. 3, p. 261-274, 2014. https://doi.org/10.1016/j.econ.2014.08.001
DILL, D. D.; SOO, M. Academic quality, league tables, and public policy: A cross-national analysis of universities ranking systems. Higher Education, v. 49, n. 4, p. 495-533, 2005. https://doi.org/10.1007/s10734-004-1746-8
FRAUMANN, G. Valuation of altmetrics in research founding. Thesis of Master’s Degree Program in Research and Innovation in Higher Education. University of Tampere, Faculty of Management, 2017. Available on: http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/101653/GRADU-1498478872.pdf?sequence=1&isAllowed=y
GANGA-CONTRERAS, F.; SÁEZ, W.; CALDERÓN, A., CALDERÓN, A. RODRÍGUEZ-PONCE, E. Principales rankings académicos internacionales: el caso de Chile. Ensaio: Avaliação de Políticas Educacionais, v. 28, n. 107, p. 407-434, 2020. https://doi.org/10.1590/s0104-40362019002701964
GONÇALVES, A. O ranking da revista Playboy “Melhores Faculdades do Brasil” na educação superior brasileira (1981-2000). 194 p. Dissertação (Mestrado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação. Campinas, São Paulo, Brasil, 2017. Disponível em: http://tede.bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br:8080/jspui/handle/tede/1149
MARGINSON, S. Global university rankings: implications in general and for Australia. Journal of Higher Education Policy and Management, v. 29, n. 2, p. 131-142, 2007. https://doi.org/10.1080/13600800701351660
MARTINS, G. A.; THEÓPHILO, C. R. Metodologia da Investigação Científica. Atlas: São Paulo, 2009.
MENDES, A. L. F.; DUTRA, N. L. L. Índice geral de cursos e qualidade na educação superior: o caso das IES do Estado da Bahia. Avaliação, v. 24, n. 1, p. 189-212, 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-407720190001000011
MOED, H. F. A critical comparative analysis of five world university rankings. Scientmetrics, v. 110, n. 2, p. 967-990, 2017. https://doi.org/10.1007/s11192-016-2212-y
O’CONNOR, K. MOOCs, institutional policy and change dynamics in higher education. Higher Education, v. 68, n. 5, p. 623-635, 2014. https://doi.org/10.1007/s10734-014-9735-z
Ranking Universitário Folha – RUF. Como é feito o ranking universitário folha?. 2017. Disponível em: http://ruf.folha.uol.com.br/2017/o-ruf/ranking-cursos/. Acesso em 20 de jun. de 2020.
RAUHVARGERS, A. Where are the global rankings leading us? An analysis of recent methodological changes and new developments. European Journal of Education, v. 49, n. 1, p. 29-44, 2014. https://doi.org/10.1111/ejed.12066
SAISANA, M.; d’HOMBRES, B.; SALTELLI, A. (Rickety numbers: volatility of university rankings and policy implications. Research Policy, v. 40, n. 1, p. 165-177, 2011. https://doi.org/10.1016/j.respol.2010.09.003
SEVERINO, A. J. O ensino superior brasileiro: novas configurações e velhos desafios. Educar, v. 31, p. 73-89, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n31/n31a06
VALMORBIDA, S. M. I.; CARDOSO, T. L.; ENSSLIN, S. R. Rankings Universitários: análise dos indicadores utilizados. Sociedade, Contabilidade e Gestão, v. 10, n. 2, 88-102, 2015. Disponível em: http://www.atena.org.br/revista/ojs-2.2.3-08/index.php/ufrj/article/view/2554/2164
Yonezawa, A. Much ado about ranking: why can’t Japanese universities internationalize? Japan Forum, v. 22, n. 1-2, p. 121-137, 2010. https://doi.org/10.1080/09555803.2010.488948
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Definitions. The following terms shall be used as Agreement for this submission.
Notice: As part of the process for submission, the authors are obliged to verify the submission conformity in relation to all items listed in this requirement. The submissions which are not in accordance with the rules will be sending back to the authors.
1. It is stated that are the exclusive owners and holders of copyrights and content submitted to be published and in this sense agree with free of rights which get the first edition to the publisher and publication to the publishing house of Universidade Estadual do Centro-Oeste – Publishing UNICENTRO, by means of Capital Científico Journal with the work licensed at the same time under Creative Commons Attribution License, allowing the content sharing with the recognition of the authorship and initial publication of this Journal.
In this way, the author (authors) authorizes (they authorize) that Publishing UNICENTRO, through the Capital Científico Journal (Electronic-On Line or Printed) the publication of this content by printed and electronic, also for communication to the public, including the public exhibition, reproduction by any process, distribution, and others systems of display or exposure to public, by any ways, medias and supports.
2. It is declared that the responsibility by the originality of the work, and it is declared that its content was not published partially or in parts by a second journal, as well is not being considered for publication in another journal or publisher in any form of media. The authors are responsible by the information accuracy as well the data contained in the submitted content.
3. It is declared that in the text process of writing it was observed with accuracy the rules referred to citations and references to research sources used, according to the Brazilian law 9.610/ 1988 (law of Author’s rights) as well as it was observed the dispositions contained in the Committee and Ethic reference to the object researched.
4. It is declared that the authors rights was acquired reserved to the indirect owners when in the in the work there are remissions, translations, collections, inserted photos and images, which the property is not owned by the authors, as well as, authorizations with the direct owners or titular from registered, names of organizations or companies that are mentioned.
5. It is declared and that authors are obliged to indemnify UNICENTRO or its publishers, in the case of suffering any material or moral injury in consequence of the law or extra law acts promoted by third ones in reason of its publication departing from the published work.