Clusters das estratégias à luz dos dendogramas dos programas de Stricto Sensu das Instituições de Ensino Superior do Brasil da área de Administração Pública e de Empresas, Ciências Contábeis e Turismo<p> Clusters of the strategies in the light of the dendograms of the Stricto Sensu Programs of the Institutions of Higher Education of Brazil in the Public Administration and Business, Accounting and Tourism
Keywords:
Prospecção de cenários, Programas de stricto sensu do Brasil, Área de Administração Pública e de Empresas, Ciências Contábeis e Turismo, Dendograma, Estratégias.Abstract
O objetivo deste estudo foi identificar os clusters das estratégias à luz dos dendogramas dos programas de stricto sensu das Instituições de Ensino Superior do Brasil da área de administração pública e de empresas, ciências contábeis e turismo nos cenários prospectados para o período de 2019 a 2030. Utilizou-se a metodologia de cenários sugerida por Blanning e Reinig. Os resultados evidenciam, por meio dos dendogramas dos clusters das 47 estratégias identificadas neste estudo por cenários (otimista, realista e pessimista) e em conjunto, tendo com isso uma visão macro de como as estratégias prováveis dos programas de pós-graduação stricto sensu das áreas objeto de pesquisa influenciam e contribuem a posteriori para criar vantagem competitiva sustentável e alavancar o valor acadêmico e institucional. Os resultados vislumbrados neste estudo, contribuem para criar valor científico ao tema cenários, no âmbito dos programas de pós-graduação, colaborando consequentemente para seu alargamento, difusão, disseminação e socialização no panorama científico nacional, cooperando concomitantemente para seu crescimento mediante outros estudos científicos análogos a esse no contexto literário acadêmico nacional.References
ALIGICA, P. D. Scenarios and the growth of knowledge: notes on the epistemic element in scenario building. TechnologicalForecasting& Social Change, v. 72, p. 815-824, 2005.
BLANNING, R. W.; REINIG, B. A. Building scenarios for Hong Kong using EMS. Long Range Planning, v. 31, n. 6, p. 900-910, 1998.
BOWMAN, G. The practice of scenario planning: an analysis of inter‐and intra‐organizational strategizing. British Journal of Management, v. 27, n. 1, p. 77-96, 2016.
BRADFIELD, R.; CAIRNS, G.; WRIGHT, G. Teaching scenario analysis—An action learning pedagogy. Technological Forecasting and Social Change, v. 100, p. 44-52, 2015.
CARLOS, M. da G. de O.; PAIVA FILHO, A. dos S.; FORTE, S. H. A. C. Contribuições recentes ao estudo de cenários na estratégia empresarial – miopia opcional ou tudo ainda embriões? Anais..., EnANPAD, 26. Salvador, 2002.
GODET, M. Future memories. Technological Forecasting and Social Change, v. 77, n. 9, p. 1457-1463, 2010.
GOODWIN, P.; WRIGHT, G. Enhancing strategy evaluation in scenario planning: a role for decision analysis. Journal of Management Studies, v. 38, n. 1, p. 1-16, 2001.
HADDAD, C. R.; CATAPAN, A.; SILVA, F. da; MALDONADO, M. U. Dinâmica de sistemas e prospecção de cenários: uma revisão daliteratura. Future Studies Research Journal, v. 9, n. 3, p. 93-125, 2017.
HEINZEN, D. A. de M. Alinhamento entre formulação e implementação da estratégia em Instituição de Ensino Superior, Tese (Doutorado em Administração e Turismo), Univalí, 2015, 202 pg.
HICKS, D.; GIDLEY, J. Futures education: Case studies, theories and transformative speculations. Futures, v. 44, n. 1, p. 1-3, 2012.
ITHNIN, F.; SAHIB, S.; ENG, C. K.; SIDEK, S.; HARUN, R. N. S. R. Mappingthe futures of malaysianhigher education: a meta – analysis of futures studies in the Malaysian higher educations cenario. Journal of Futures Studies, v. 22, n. 3, p. 1-18, 2018.
LINDGREN, M.; BANDHOLD, H. Scenario planning. Palgrave, 2003.
LUCENA, P.; PINTO, A. C. F.; LACHTERMACHER, G. Critérios de formação de carteiras de ativos por meio de hierarchical clusters. Revista de Administração Mackenzie, v. 11, n. 2, p. 123-141, 2010.
MACCARI, E. A.; ALMEIDA, M. I. R. de; NISHIMURA, A. T.; RODRIGUES, L. C. A gestão dos programas de pós-graduação em administração com base no sistema de avaliação da Capes. Revista de Gestão USP, v. 16, n. 4, p. 01-16, 2009.
MACCARI, E. A.; LIMA, M. C.; RICCIO, E. L. Uso do Sistema de Avaliação da CAPES por Programas de Pós-Graduação em Administração no Brasil. Revista de Ciências da Administração, v. 11, n. 25, p. 68-96, 2009.
MACCARI, E. A.; RICCIO, E. L.; MARTINS, C. B. A influência do sistema de avaliação da AACSB na gestão dos programas de pós-graduação stricto sensu em Administração nos Estados Unidos. Revista Eletrônica de Administração, v. 19, n. 3, p. 738-766, 2013.
MACIEL, C. de O.; HOCAYEN-DA-SILVA, A. J.; CASTRO, M. de. O ideário de escola na ótica dos docentes: pura subjetividade ou padrões estruturados de cognição nos Cursos de Administração? Revista de Administração Contemporânea, v. 12, n. 3, p. 659-688, 2008.
MANSILHA, R. B.; SELLITTO, M. A.; LACERDA, D. P.; SERRANO, R. Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior. TransInformação, v. 30, n. 3, p. 287-298, 2018.
MARCIAL, E. C.; GRUMBACH, R. J. S. Cenários prospectivos: como construir um futuro melhor. 4.ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2002.
MORAIS, N. M. de; FORTE, S. H. A. C.; OLIVEIRA, M. do C. Proposição de método para avaliar a maturidade do processo de cenários nas organizações. Revista de Administração Mackenzie, v. 16, n. 2, p. 214-244, 2015.
MORITZ, G. de O.; MORITZ, M. O.; PEREIRA, M. F.; MACCARI, E. A. A Pós-graduação brasileira: evolução e principais desafios no ambiente de cenários prospectivos. Future Studies Research Journal, v. 5, n. 2, p. 03-34, 2013.
MORITZ, G. de O.; NUNER, R.; PEREIRA, M. F. Os métodos de prospecção de cenários e sua aplicação nas organizações: um estudo de caso no período 1998-2008. Revista de Administração da FACES, v. 7, n. 2, p. 68-83, 2008.
PEREIRA, F. de C.; BARROS, M. D. de; OLIVEIRA, A. S.; GOMES, C. F. S.; COSTA, H. G. Cenários prospectivos: estudo bibliométrico de artigos indexados na Base Scopus. Anais..., ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUCAO, 35, Fortaleza, 2015.
PHADNIS, S.; CAPLICE, C.; SHEFFI, Y. How scenario planning influences strategic decisions. MIT Sloan Management Review, v. 57, n. 4, p. 24-27, 2016.
POLESI, A. Cenários para o Brasil no futuro. Estudos Avançados, v. 20, n. 56, p. 1-7, 2006.
POSTMA, T. J. B. M.; LIEBL, F. How to improve scenario analysis as a strategic management tool? Technological Forecasting & Social Change, v. 72, p. 161-173, 2005.
RIECKMANN, M. Future-oriented higher education: which key competencies should be fostered through university teaching and learning? Futures, v. 44, n. 2, p. 127-135, 2012.
SCHOEMAKER, P. JH. Scenario planning: a tool for strategic thinking. MIT Sloan Management Review, v. 36, n. 2, p. 25, 1995.
SILVA, M. C. da. Estratégias de criação de valor compartilhado à serem adotadas pela indústria da construção civil diante dos Cenários Prospectados para o período de 2016 a 2025. Dissertação (Mestrado em Administração de Empresas), UNIFOR, Fortaleza, 2016.
SOUSA, J. R. de; FORTE, S. H. A. C.; OLIVEIRA, O. V. de. Recursos estratégicos no cenário 2009/2015 das IESS particulares da região nordeste do Brasil. Revista Ibero-Americana de Estratégia, v. 11, n. 2, p. 91-119, 2012.
WALTER, S. A.; BACH, T. M. Inserção de pesquisadores entrantes na área de estratégia: análise das relações de autoria e temas estudados no período de 1997-2010. Revista Eletrônica de Administração, v. 74, n. 1, p. 165-191, 2013.
Published
Issue
Section
License
Definitions. The following terms shall be used as Agreement for this submission.
Notice: As part of the process for submission, the authors are obliged to verify the submission conformity in relation to all items listed in this requirement. The submissions which are not in accordance with the rules will be sending back to the authors.
1. It is stated that are the exclusive owners and holders of copyrights and content submitted to be published and in this sense agree with free of rights which get the first edition to the publisher and publication to the publishing house of Universidade Estadual do Centro-Oeste – Publishing UNICENTRO, by means of Capital Científico Journal with the work licensed at the same time under Creative Commons Attribution License, allowing the content sharing with the recognition of the authorship and initial publication of this Journal.
In this way, the author (authors) authorizes (they authorize) that Publishing UNICENTRO, through the Capital Científico Journal (Electronic-On Line or Printed) the publication of this content by printed and electronic, also for communication to the public, including the public exhibition, reproduction by any process, distribution, and others systems of display or exposure to public, by any ways, medias and supports.
2. It is declared that the responsibility by the originality of the work, and it is declared that its content was not published partially or in parts by a second journal, as well is not being considered for publication in another journal or publisher in any form of media. The authors are responsible by the information accuracy as well the data contained in the submitted content.
3. It is declared that in the text process of writing it was observed with accuracy the rules referred to citations and references to research sources used, according to the Brazilian law 9.610/ 1988 (law of Author’s rights) as well as it was observed the dispositions contained in the Committee and Ethic reference to the object researched.
4. It is declared that the authors rights was acquired reserved to the indirect owners when in the in the work there are remissions, translations, collections, inserted photos and images, which the property is not owned by the authors, as well as, authorizations with the direct owners or titular from registered, names of organizations or companies that are mentioned.
5. It is declared and that authors are obliged to indemnify UNICENTRO or its publishers, in the case of suffering any material or moral injury in consequence of the law or extra law acts promoted by third ones in reason of its publication departing from the published work.