Poder, conflitos e as transformações na academia: uma análise do campo de pós-gradução em administração no estado do rio de janeiro a partir da abordagem de pierre Bourdieu <p> Power, conflicts and changes in the academy: an analysis of the postgraduate field in the state of Rio de Janeiro from a Pierre Bourdieu perspective
Keywords:
políticas de avaliação, pós-graduação em administração, disputas de poderAbstract
No Brasil, o campo de pós-graduação em administração se desenvolveu a partir da necessidade do governo de atingir seus projetos de crescimento e industrialização, exigindo profissionais com conhecimento para suportar essa demanda. Ao longo do tempo, muitas mudanças ocorreram no campo, especialmente no que diz respeito ao seu sistema de avaliação. A partir da década de 1990, o sistema de avaliação concentrou-se na elevação da produção científica, orientando as ações dos programas. O objetivo do estudo é entender como a lógica da produtivista influenciou as disputas de poder entre as organizações que compõem o campo de ensino de pós-graduação em administração no estado do Rio de Janeiro. Para isso, realizou-se uma pesquisa de campo e bibliográfica, analisando os dados através da técnica de análise de conteúdo. Os principais resultados da pesquisa identificaram que a lógica produtivista tornou-se o principal guia na busca pelo alcance de uma posição elevada no campo.
References
BARDIN L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 1977.
BOURDIEU, P. A Distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre, RS: Zouk, 2007.
_____________. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.
_____________. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
____________. Razões Práticas: sobre a teoria da ação. Campinas, SP: Papirus, 2008, 9ª Ed.
CAPES. Disponível em: http://www.capes.gov.br/. Acessado dia 14 de junho de 2014.
CAPES. História e missão, 2014.
<http://www.Capes.gov.br/sobreaCapes/historiaemissao>. Acesso em: 15 Jun. 2014.
CFE – Conselho Federal de Educação. Parecer CFE n° 977/65, aprovado em 3 dez. 1965 [Documento]. Revista Brasileira de Educação, n° 30, Set /Out /Nov /Dez, 2005.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação da Educação Superior Regulação e emancipação. Revista da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior. V.8, n. 1. Mar 2003.
LUIZ, R.,R. Avaliação de produtividade acadêmica: uma proposta de quantificação. R B P G, Brasília, v. 3, n. 6, p. 300-312, dez. 2006.
DOURADO, L., F. Reforma Do Estado E As Políticas Para A Educação Superior No Brasil Nos Anos 90. Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 80, setembro/2002, p. 234-252.
GODOI, C.,K.; XAVIER, W.,G. O Produtivismo e suas Anomalias. Cadernos Ebape.br. v. 10, nº 2, opinião 1, Rio de Janeiro, Jun. 2012.
LIMA, Tereza Cristina M. P. O Ensino Superior De Administração No Brasil E Em Goiás: Expansão, Privatização E Mercantilização No Período De 1995-2006. 2007. 445 f. (Tese) Doutorado - UFG. Faculdade de Educação. Goiânia, 2007.
MAGRO, D.; SECCHI, L.; LAUS,S. A Nova Gestão Pública e o Produtivismo Imposto Pela Capes: Implicações Na Produção Científica Nas Universidades. Anais XXXVII Encontro da ANPAD. Rio de Janeiro, Set. 2013.
MISOCSKY, M.C. Implicações do Uso das Formulações sobre Campo de Poder e Ação de Bourdieu nos Estudos Organizacionais. Revista de administração Contemporânea, 2003, vol.7, edição especial, pp. 9-30.
OLIVEIRA, J., F. A Pós-Graduação e a pesquisa no Brasil: processos de regulação e de reconfiguração da formação e da produção do trabalho acadêmico. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 10, n. 2, jul./dez. 2015.
OLIVEIRA, J., F.; FONSECA, M. A pós-graduação brasileira e o seu sistema de avaliação. In J. F. de Oliveira, A. M. Catani & N. S. C. Ferreira (Orgs.). Pós-graduação e avaliação: impactos e perspectivas no Brasil e no Cenário Internacional (pp. 15-51). Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010.
PEGINO, P., M., F. As Relações Acadêmicas de Produção na Pós-Graduação em Administração no Brasil. 2014. 362 f. Tese (doutorado) - Escola de Administração de Empresas de São Paulo, São Paulo. 2014.
PNPG, 2011-2020 – PLANO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO (PNPG) 2011-2020. Ministério da Educação e Cultura – MEC, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasília: CAPES, 2010.
ROSA, A. R. Nós e os índices – um outro olhar sobre a pressão institucional por publicação. Revista de Administração de Empresas, v. 48, n. 4, p. 108-114, 2008.
SANTOS, A., L., F.; AZEVEDO J., M., L. A pós graduação no Brasil, a pesquisa em educação e os estudos sobre a política educacional: os contornos da constituição de um campo acadêmico. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 42, set./dez. 2009.
SANTOS, S., A. A naturalização do produtivismo acadêmico no trabalho docente. Revista Espaço Acadêmico, n. 110, Jul. 2010.
SCHMIDT, M., L., S. Avaliação Acadêmica, Ideologia e Poder. Psicologia USP, São Paulo, 2011, 22(2), 315-334.
SWARTZ, David. The sociology of habit: the perspective of Pierre Bourdieu, The Occupational Therapy Journal of Research, v. 22, n. 1, p. 615-695, 2002.
WASSEN, J.; PEREIRA, E., M., A.; BALZAN, N., C. Política De Avaliação Em Programas De Pós-Graduação De Excelência Em Educação. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 10, n.1, p.215-243, jan./abr. 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Definitions. The following terms shall be used as Agreement for this submission.
Notice: As part of the process for submission, the authors are obliged to verify the submission conformity in relation to all items listed in this requirement. The submissions which are not in accordance with the rules will be sending back to the authors.
1. It is stated that are the exclusive owners and holders of copyrights and content submitted to be published and in this sense agree with free of rights which get the first edition to the publisher and publication to the publishing house of Universidade Estadual do Centro-Oeste – Publishing UNICENTRO, by means of Capital Científico Journal with the work licensed at the same time under Creative Commons Attribution License, allowing the content sharing with the recognition of the authorship and initial publication of this Journal.
In this way, the author (authors) authorizes (they authorize) that Publishing UNICENTRO, through the Capital Científico Journal (Electronic-On Line or Printed) the publication of this content by printed and electronic, also for communication to the public, including the public exhibition, reproduction by any process, distribution, and others systems of display or exposure to public, by any ways, medias and supports.
2. It is declared that the responsibility by the originality of the work, and it is declared that its content was not published partially or in parts by a second journal, as well is not being considered for publication in another journal or publisher in any form of media. The authors are responsible by the information accuracy as well the data contained in the submitted content.
3. It is declared that in the text process of writing it was observed with accuracy the rules referred to citations and references to research sources used, according to the Brazilian law 9.610/ 1988 (law of Author’s rights) as well as it was observed the dispositions contained in the Committee and Ethic reference to the object researched.
4. It is declared that the authors rights was acquired reserved to the indirect owners when in the in the work there are remissions, translations, collections, inserted photos and images, which the property is not owned by the authors, as well as, authorizations with the direct owners or titular from registered, names of organizations or companies that are mentioned.
5. It is declared and that authors are obliged to indemnify UNICENTRO or its publishers, in the case of suffering any material or moral injury in consequence of the law or extra law acts promoted by third ones in reason of its publication departing from the published work.