The Agribusiness Cooperatives in the Meat Sector Regarding Business Results and Economic Social and Environmental Sustainability: Reflections in Strategic Perspective

Authors

  • Marcia Cristiane Gruba UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CENTRO OESTE - UNICENTRO
  • Ivan de Souza Dutra UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CENTRO OESTE - UNICENTRO
  • Maristela Ribeiro de Melo Stock UNIVERSIDAD ANTONIO DE NEBRIJA – ESPAÑA

Keywords:

Agribusiness Cooperatives, Economic Social and Environmental Strategy and Sustainability

Abstract

This essay grew out of an empirical research conducted in Cooperativa Agroindustrial Aliança de Carnes Nobres Vale do Jordão – COOPERALIANÇA, and aims to reflect if this same sector cooperatives use economic social and environmental sustainability actions as strategies to their business, or if they are used overweight as strategies for the environment, and in which way they can reconcile or attend to the needs of organizational results concerning competitiveness and sustainability. For this paper, three agro-industrial cooperatives were studied, more specifically the meat cutting sector, that has strategic alliances with producers, meat stores, and retails, as well as an alliance made up of producers, meat stores and retails association. A content review based on this theoretical study was made using empirical analyzes and core concepts of business strategy, the main focus of the strategy is in the environmental school, agribusiness cooperatives and socio-environmental and economic sustainability. In general, the study analyzed legal, health and commercial aspects. Some discussions were conducted on studies of agribusiness cooperatives that operate in the meat sector, and their performance regarding legal obligations and sustainability actions.

Author Biographies

Marcia Cristiane Gruba, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CENTRO OESTE - UNICENTRO

Discente do curso de Administração pela Universidade Estadual do Centro Oeste do Paraná - UNICENTRO, Brasil. Possui Graduação em Matemática pela mesma instituição. Membro do Grupo de Pesquisa e Estudos em Estratégia Organizacional - GEO/UNICENTRO, Brasil.

Ivan de Souza Dutra, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CENTRO OESTE - UNICENTRO

Professor Adjunto da Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO, Brasil. Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Estadual de Londrina - PPGA/UEL, Brasil, e do Programa de Pós-Graduação em Bioenergia Associação em Rede - PPGB, Brasil, ambos a nível de mestrado. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos em Estratégia Organizacional - GEO/UNICENTRO, Brasil. Possui doutorado em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo - FEA/USP e mestrado em Administração pela Universidade Estadual de Maringá e Universidade Estadual de Londrina consorciadas - PPA-UEL/UEM.

Maristela Ribeiro de Melo Stock, UNIVERSIDAD ANTONIO DE NEBRIJA – ESPAÑA

Discente do programa de doutorado em Turismo pela Universidad Antonio de Nebrija – España. Possui o DEA (mestrado) em Turismo e Gestão Organizacional pela mesma instituição. Também póssui Pós-Graduação nível lato sensu de Gestão Mercadológica em Turismo e Hotelaria pela Universidade de São Paulo - USP, Brasil e também em Gestão Estratégica e o Agronegócio (MBA) pela Fundação Getúlio Vargas - FGV/Brasil. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa e Estudos em Estratégia Organizacional - GEO/UNICENTRO, Brasil.

Published

15-06-2012